Konsten att driva kunder till din klinik?
När man brinner för att sälja skönhet, hudvård och smink samt olika finare utvalda produkter från några av de största varumärkena från hela världen. Vill du såklart även att kunderna ska strömma till din klinik – Här följer lite tips till det.
Vilken typ av kunder vill du ha till din klinik?
För att få fler kunder till din klinik är det första du bör göra att ta reda på vilken typ av kunder du riktar dig till – unga, gamla, mammor? Planera sedan att marknadsföra dig till dem via medier som de älskar och litar på. Det kan var allt från att TV, radio eller sociala medier. Du kan till och med överväga att skapa ett PR-program som erbjuder gratis tjänster som smink- och hudvårdskonsultationer med din personal till lokala kvinnogrupper och organisationer.
Att ordna en stämningsfull atmosfär inne på din klinik kan också göra stor skillnad på helhetsintrycket för kunden. Fina erbjudanden finns att ta till vara på nu på: Sonos Black Friday
Hur vill du synas?
Internet är det billigaste och enklaste sättet att marknadsföra ditt företag och marknadsföra det du gör. Du kan skapa en relativt billig webbplats för att visa upp salongen, dess tjänster och dess sidor i sociala medier eller använda ett etablerat företags webbplats som Facebook för att sprida information om dina senaste erbjudanden. Man kan även skapa små videofilmer att använda som annonser i sociala medier.
Glöm inte att blogga! På så vis håller du dina kunder och följare på tå – Läs och lär mer om hur du bloggar framgångsrikt på: allthingsbright.se
Sprid din information
Inkludera bilder på vackra modeller och kändisar och ge detaljer om din salongs arbete för att få den att se ut som ett professionellt företag. Du kan också skicka e-postmeddelanden till familj och vänner för att informera dem om nya produkter som du har, de tjänster som erbjuds på din salong och planer för framtida kampanjer. Så att de kan hjälpa till att sprida informationen vidare till sina vänner och familj
Mun till mun-metoden
Det bästa sättet att locka nya kunder är genom “mun till mun-metoden”. Så se till att du behandlar varje kund som om den vore din enda kund. Ge god service och låt dem sprida nyheten om ditt fantastiska företag. Ta även egna bilder och lägg ut på sociala medier för att visa ditt arbete och vad du gör på kliniken/salongen.
Var beredd på att vara lite tålmodig när du försöker locka nya kunder – det kan ta veckor, till och med månader innan du börjar se resultat. Men när de väl kommer in, tro mig, kommer de att fortsätta komma tillbaka för mer.
Har du hemsida för din klinik? – Ordna gärna med det annars
Men Först och främst tror jag att du bör börja med att skapa en webbplats där du kan visa ditt arbete (helst med foton och videomaterial), marknadsföra alla produkter som finns tillgängliga på salongen och tillhandahålla de tjänster som du erbjuder. I stället för att bara säga “vi har hårvård” kan du till exempel säga “vår erfarna personal behandlar håret för att förbättra dess kondition och utseende” eller “Vi bryr oss om ditt hårs och din hårbottens hälsa, därför använder vi välrenommerade produkter som … och så vidare”.
Behöver du synas högre upp på Google?
När tex kunden söker efter något på nätet, är det naturligt att de flesta börjar göra ett spontant “Google-sök”, där startsidan för det oftast ser ut så här!
Nästa steg som händer efter att du sökt på en önskad vara eller tjänst, är att du får upp en lång lista med olika förslag du kan klicka på. Här vill man då vara rankad så högt upp som möjligt! Läs då inlägget ” 21 tips på sökordsoptimering för google 2022 ”
Då man ser tendens till att det inte är så många som ens scrollar nedåt eller går vidare till sidan två. Förstår man därmed hur viktigt det är att ligga med uppe i täten för att just din klinik ska bli vald att klickas på
Ofta kan man behöva lite hjälp utifrån om man vill synas på detta vis, då det kräver ett kontinuerligt arbete, tex. med SEO – Men även struktur och innehåll på hemsidan räknas in i hur högt upp du kan arbeta upp din ranking-plats. Så detta är inte bara en quick-fix. En bra början är att skriva dina egna bloggar för att berätta för kunderna om din kunskap och expertis och det kan du lära dig hur du gör här!
Webstr.se erbjuder jättefin läsning om SEO-sökmotoroptimering, om du vill förstå mer om hur detta fungerar.
Glöm inte att länka för att din klinik ska synas!
Du bör också ange länkar till dina profiler i sociala medier – Facebook, Instagram, Twitter osv. På så sätt kan folk lätt hitta dig på nätet (där de flesta människor letar efter företag) och följa dig för att se vad som är nytt och vad som kommer att hända.
Om du vill använda Facebook kan du skapa en företagssida och lägga upp några av de foton som tagits på din klinik/salong tillsammans med intressanta fakta om varje foto. Det blir inte bara roligt för dem som följer din sida, utan skapar också bra innehåll som andra kan dela och prata om.
Blir det aktuellt att börja sälja saker on-line från din klinik – kan du läsa mer här om e-handel och hur seo fungerar för det här på: gardeningshovels.com
Vill du läsa mer om företagande – skönhet och livsstil gå gärna till denna sidan:
Sammanfattning:
För att driva fler kunder till din klinik krävs lite tålamod och engagemang inom digital marknadsföring. Tar du hjälp och tips av ovan förslag kommer du ganska snart att märka en markant skillnad och du kommer snart att ha förtjänat fler kunder till din klinik. – Lycka till!
Läs gärna andra inlägg här på https://botoxforum.se/